sobota, 21 czerwca 2014

Złe miejsce i nieodpowiednia pora ("Ofiara" Pierre Lemaitre)


"Ofiara"
Autor:  Pierre Lemaitre
Wydawnictwo: MUZA SA
Data wydania: 4 czerwca 2014
Liczba stron: 352
Moja ocena: 7/10, czyli bardzo dobra

Pierre Lemaitre (urodzony w 1956 w Paryżu), francuski pisarz i scenarzysta, mistrz kryminału. Debiutował w 2006 roku. Jego książki zdobyły wiele nagród m.in. Prix du polar europeén za europejski kryminał roku 2010, CWA International Dogger 2013, Nagrodę Goncourtów 2013.

W wydawnictwie MUZA dotychczas ukazały się: "Ślubna suknia", "Zakładnik" i pierwsza książka o inspektorze Verthoevenie pt. "Alex".*

"Ofiara" to trzecia i ostania cześć trylogii z inspektorem Camille Verthovenem w roli głównej. Pierwsza cześć to "Travail soigné " (nie ma jeszcze polskiej wersji powieści) , a druga to "Alex". Niestety jeszcze nie czytałam dwóch pierwszych tomów. Rzadko się zdarza, abym czytała cykl wydawniczy według chronologii więc tym razem dzięki uprzejmości Wydawnictwa MUZA zaczęłam przygodę z serią od ostatniej części.

"Za przełomowe uważa się takie wydarzenie, które wywraca twoje życie do góry nogami" ** – od tego zdania rozpoczyna się książka "Ofiara". Czy dla głównego bohatera - inspektora Camille'a Verthovena będzie ono miało znaczenie? Czy wpłynie na jego życie?
Kryminał zaczyna w chwili, gdy jego ukochana Anne Forestier wybrała się do jubilera, aby odebrać prezent dla niego. Znalazła się w złym miejscu, o nieodpowiedniej porze. Pech chciał, że w tym czasie jest napad na paryski sklep. Anne jest jego świadkiem. Słyszy charakterystyczny akcent przestępców i niestety staje z nimi twarzą w twarz. To sprawia, że strzelają do niej i brutalnie ją biją. Pojawia się ogromna ilość jej krwi, sińce, wybite zęby… ale żyje. Udało jej się przetrwać ten koszmarny atak. Trafia do szpitala.
Ale od tej chwil, nie może już czuć się bezpiecznie. Znalazła na celowników przerażająco złych ludzi. Wiedzą, że może ich rozpoznać. Staje się dla nich zagrożeniem.
Inspektor musi jej chronić. Decyduje się zaryzykować swoje stanowisko - nie przyznając się przed szefostwem, że zna Anne. Chce zostać przydzielony do tej sprawy i mieć w niej decydujący głos.

Dylematy i poświęcenie inspektora dla nowej miłości, którą jest Anne, stają się dla nas zrozumiałe, gdy dowiadujemy, że stracił w tragicznych okolicznościach żonę Iréne. Mężczyzna nie może postąpić inaczej - jest zdeterminowany. Tym razem nie może pozwolić, aby stało się coś złego kobiecie, którą kocha. Odważnie podąża śladami przeciwnika, który czyha tuż obok. Czuć jego oddech na skórze Camille'a. On zna inspektora. My czytelnicy, wiemy o tym. Wiemy również, co planuje i jak śledzi każdy jego ruch oraz że chce zbliżyć się do Anne.
Ale autor nie odkrywa wszystkiego przed nami. Nie wiemy kim jest prześladowca, bo skutecznie ukrywa swoją tożsamość, próbuje nas zmylić posuwając się do wcześniej przygotowanej intrygi. Gry, którą chętnie podjął z inspektorem. Chce go przechytrzyć… Wygrać i osiągnąć zamierzony cel.  
Czy jest nim tylko zabicie kobiety, która ujrzała jego twarz? Czy może kieruje nim coś jeszcze? Tego nie zdradzę, odpowiedzi na te pytania będą dla Was zaskakujące - oczywiście jeśli zdecydujecie się sięgnąć po powieść.

Rozpoczyna się mordercze trzydniowe, ukazane godzina po godzinie pełne napięcia, poszukiwań i pościgów śledztwo. Oszustw i brutalnych zachowań. Wielbiciele mocnych sensacji będą zapewne zadowoleni z takiego obrotu sprawy.

W większej części powieści pojawia się narracja trzecioosobowa, ale autor chce także ukazać nam tego najgroźniejszego z groźnych, który ma też chwilę na własne wypowiedzi. To one są mocnym akcentem, które uzupełniają akcję. Dzięki nim da się odczuć, że zagrożenie jest jak najbardziej realne. Wiemy, że on nie odpuści, jest zawzięty i zły aż do szpiku kości. Ta kilkukrotnie ukazująca się narracja pierwszoosobowa dodaje powieści smakowitego psychologicznego spojrzenia. To zamierzenie Pierre’a Lemaitre’a zasługuje na uznanie.
Francuski pisarz zadbał o to, aby fabuła była intrygującym, mylącym zbiegiem okoliczności. W przebiegu historii zadbał o każdy szczegół. Wszystkie fakty zgrabnie ze sobą połączył.

Początkowo byłam wstrząśnięta opisem ataku na przypadkową ofiarę jaką staje się pani Forestier. Później podziwiałam bohaterskie, ryzykowne czyny niskiego (145 centymetrów wzrostu) i charyzmatycznego Camille'a oraz czułam ciarki na skórze poznając zamierzenia i poczynania jego groźnego przeciwnika, ale tym samym czytałam książkę z zapartym tchem. Chciałam jak najszybciej dowiedzieć się kim on jest.
Przekładam kartkę za kartką i wtedy pojawia się niesamowite zaskoczenie… Staje się to w chwili, gdy pojawiają się wątpliwości, że Anne Forestier nie jest prawdziwą Anne Forestier…
-"Jak to?"- pomyślałam - "Jak to jest możliwe… Dlaczego?"
Jak ona nie jest osobą za którą się podaje to akcja jeszcze bardziej się zaostrza, a kryminał staje się jeszcze bardziej wciągający i zmuszający mnie do odrobiny cierpliwości, bo teraz chcę koniecznie szybko poznać - aż dwie prawdziwe tożsamości tajemniczych postaci.
Kibicując inspektorowi, wiedziałam że zakończenie będzie zaskoczeniem zarówno dla niego, jak i dla mnie… Dla Was też zapewne takie będzie.

Przeczytawszy ostatnią stronę zgadzam się z pierwszym zadaniem z powieści, które przytoczyłam na początku recenzji: "Za przełomowe uważa się takie wydarzenie, które wywraca twoje życie do góry nogami"**- historia, która pojawiła się w trzeciej i ostatniej części trylogii - wpłynęła na głównego bohatera kryminału. Chcecie poznać szczegóły wydarzenia i ich wpływ na Camille'a Verthovena? 
To gorąco zachęcam do lektury.

* opis z okładki
** cytat pochodzi z książki "Ofiara" Pierre Lemaitre, strona 11.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję 
Wydawnictwu MUZA SA
  







Wyzwania:
"Pod hasłem"     

46 komentarzy:

  1. Czytałam ,,Alex'' tego autora, który szalenie mnie się spodobał, gdyż z tak niekonwencjonalnym thrillerem nie miałam jeszcze do czynienia, dlatego bardzo chętnie sięgnę po ,,Ofiarę'', bo liczę na powtórkę z rozrywki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam kilka bardzo zachwalających recenzji książki "Alex" , której nie czytałam, ale wydaje mi się, że to właśnie "Alex" jest lepsza :) Nie mogę się doczekać, aby potwierdzić swoje przypuszczenia :))

      Usuń
    2. ''Alex'' jest naprawdę świetny, niekonwencjonalnym thrillerem- mam nadzieję, że niebawem sama się o tym przekonasz.

      Usuń
    3. Też mam nadzieję, że "Alex" wkrótce trafi w moje ręce, bo już bardzo długo go poszukuję ;))

      Usuń
  2. Widzę, że namiętnie czytasz sensację i thrillery:) Jest to pierwsza recenzja tej książki, którą czytam i przyznam, że jestem bardzo mile zaskoczona. Nawiasem mówiąc, dotarł do mnie już wygrany tytuł, jeszcze raz bardzo dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie teraz czytałam kilka thrillerów/kryminałów pod rząd :)) ale teraz będzie kilka książek z innego gatunku :)
      Dziękuję za informację, cieszę się że wygrana już dotarła :))

      Usuń
  3. Cenię Cię za to że zdecydowałaś się na 3 część bez poznania wcześniejszych :) Hehh :) Ale ja spasuje, bo nie moja bajka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serie z gatunku kryminału i thrillera dość często czytam poza kolejnością. Akcja w każdej z nich jest nowa i zamka się w jednym tomie. Części łączą tylko perypetie głównych bohaterów, śledczych - nie przeszkadza mi to czytając je na przykład od ostatniej ;)) A często się zdarza, że wypożyczając kryminał - nie wiem, że to jest któraś z kolei część serii.
      Cykle wydawnicze z innych gatunków staram się czytać według chronologii ;))

      Usuń
    2. A w takim wypadku to faktycznie nie jest konieczne czytanie w kolejności :)

      Usuń
  4. O autorze naczytałam się wiele dobrego. Niestety nie czytałam jeszcze żadnej z książek, a trylogię o inspektorze wolałabym jednak zacząć od części pierwszej. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może i książka dobra, ale coś nie bardzo przepadam za sensacją...
    Miejmy nadzieję, że wkrótce się to zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Poczekam na wydanie pierwszych tomów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Druga część jest już wydana, brakuje tylko pierwszej części.

      Usuń
  7. Zdecydowanie książka dla mnie, zapisałam sobie tytuł:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow ... mocno mnie zaciekawiłaś. Uwielbiam thrillery i kryminały, a ten wydaje się faktycznie super. Zapisuje tytuł i tym samym moja lista wzbogaca się o kolejną pozycję. Kiedy ja to wszystko przeczytam?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam thrillery i kryminały. :) A moja lista jest naprawdę długa i i cały czas się powiększa :)))

      Usuń
  9. Nie słyszałam wcześniej o książce i jestem całkiem całkiem zaciekawiona. Może sięgnę po nią w swoim czasie :) Bardzo dziękuję za odwiedzinki i zapraszam ponownie jako że pojawił się nowy post :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to bardzo :)
      Dziękuję za informację, jutro na pewno Cię odwiedzę :))
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Chcę poznać "Alexa" tego autora. Nie wiedziałam, ze jest jest wcześniejszy tom tej serii. Mimo wszystko, nawet jeśli nie wszystkie są w Polsce wydane, wolałabym zacząć od początku. Trzeba więc troszkę poczekać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak czytałam recenzje o książce "Alex" to też nie wiedziałam, że to jest 2 część serii.
      Ja i tak już zaczęłam od ostatniej więc teraz czas na drugą część :))

      Usuń
  11. Lubię oglądać kryminalne seriale, ale do książek jakoś mnie nie ciągnie. Nie rozumiem tego... Choć nadal powoli dojrzewam do jakiegoś pierwszego razu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też od czasu do czasu oglądam seriale kryminalne, ale kiedyś oglądałam ich więcej ;))
      To czekam na Twój pierwszy raz z powieścią kryminalną ;))

      Usuń
  12. Nie znam autora, a o książce nie słyszałam. Tym bardziej spasuję, bo piszesz, że nie jest to pierwszy tom serii.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja właśnie zaczynam czytać Alexa i Suknię ślubną :) Jak mi się spodobają przyjdzie czas i na Ofiarę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa tych książek, czekam na Twoje recenzje :)

      Usuń
  14. Książka już czeka na mojej półce. Nie czytałam wcześniejszych tomów, ale i tak jestem bardzo ciekawa czy mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  15. No proszę, sądziłam, że "Alex" jest pierwszą częścią trylogii a tu niespodzianka. No nic, w takim razie u mnie zapowiada się, że zacznę serię od środka, czyli typowo :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie zapoznałabym się z tą serią od początku, ale skoro nie ma przetłumaczonej części pierwszej to i tak bez znaczenia czy rozpocznę od 2 czy 3 ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam :)) Ja zaczęłam od 3 teraz czas na 2 ;)

      Usuń
  17. "Chcecie poznać szczegóły wydarzenia i ich wpływ na Camille'a Verthovena?"
    Odpowiedź: Chcemy! Dlatego zapisuje tytuł książki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest dla mnie bardzo dobra informacja, a Twoja decyzja jest świetna :))

      Usuń
  18. Nie miałam jeszcze styczności z tym autorem, ale zapewne pewnego dnia przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. No nie mów, kolejna seria do przeczytania :) Nie zdążę tych wszystkich przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to kolejna seria i to bardzo, bardzo ciekawa jest :))

      Usuń
  20. Chyba sama się skuszę, choćby z czystej ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest ciekawy powód, aby zapoznać się z kryminałem "Ofiara" :)

      Usuń
  21. Jakoś tak namieszali z tymi częściami i ja kompletnie zgłupiałam :) myślałam, że Alex to 1, a Ofiara 2:) może więc dam sobie spokój z tą kolejnością i po prostu zabiorę się za czytanie;) buziaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacznij od tej części, którą masz w domu ;)) Później nadrobisz zaległości z pierwszymi częściami, czyli dokładnie tak samo jak ja :))
      Buziaki :) i pozdrowionka :)))

      Usuń

Proszę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza :) Dziękuję! :)