czwartek, 24 kwietnia 2014

Jedzcie i pijcie z niego wszyscy... ("Wieczerza" Tatiana Jachyra)

"Wieczerza"
Autor: Tatiana Jachyra
Wydawnictwo: Akurat
Data wydania: 19 marca 2014
Liczba stron: 368
Moja ocena: 7/10, czyli bardzo dobra

Tatiana Jachyra - kobieta - fotograf z pasją, niespożytą energią i poczuciem humoru, obdarzona umiejętnością bezbłędnego wyczucia osobowości i fotografowanego "obiektu". Od 2004 roku mieszka i pracuje w Warszawie. W 2009 roku odbyła się jej autorska wystawa "Gwiazdy w obiektywie...". Pasjonuje się historią średniowiecza, wszystkim co symboliczne i mistyczne. Uwielbia dobre kino, cynizm Woody'ego Allena, powieści Maxime Chattama, Jonathana Carrolla, Stephena Kinga, Artura Perez-Reverte i mroczne historie Edgara Allana Poe. W 2011 roku miała miejsce premiera jej debiutanckiego tomiku wierszy Historie pisane nocą, rok później opublikowała kolejny zbiór poezji pt. Bezsenny. *


"Wieczerza" to opowieść o piątce bohaterów. Dwóch kobietach i trzech mężczyznach. Każdy z nich z osobna czegoś szuka, czegoś pożąda, o czymś marzy. Są to zachcianki, pobudki, które nie pozwalają im spać po nocach, nie odpuszczają nawet na chwilę. Obsesje, które przesłaniają im życie.

Joanna Gajewska zakochała się. Zaszła w ciążę. Decyduje się przeprowadzić z Krakowa do Warszawy wspólnie ze swoim narzeczonym Matuszem. To tu powoli przyzwyczaja się do nowego życia choć bardzo brakuje jej pracy. Czuje się osamotniona w tym wielkim mieście, bo jej luby podobnie jak ona jest fotografem i na okrągło jest w rozjazdach. Jest wszędzie tam, gdzie coś się dzieje.
Młodzi szykują się do ślubu. Ułożony dokładny plan psuje pojawienie się na ich drodze ginekologa Dawida Czestera...

Lekarz ma ściśle uporządkowane życie, brakuje mu tylko ukochanej kobiety przy boku. W chwili, gdy ją ujrzał wiedział, że to jest ta jedyna. Zaczyna ją obsesyjnie podglądać. W jego głowie kiełkują obrazy związane z ich wspólną przyszłością. Tylko on, ona i dziecko. W świecie, który stworzył według własnych zasad. Nikt, nie będzie w stanie mu przeszkodzić...

"Ja mam już w sobie antidotum. Od lat czyni mnie nietykalnym. Dzięki niemu byłem w stanie stworzyć własny kodeks postępowania. Jedyny właściwy i niepodlegający dyskusji ani ocenie."**

Yasmine - striptizerka i pani do towarzystwa. Przeszłość głęboko odbija się na jej dotychczasowym życiu. Dręczą ją koszmary... Nie potrafi pokochać żadnego mężczyzny. Każdego z nich traktuje przedmiotowo. Czy pojawienie się na jej drodze księdza zmieni jej podejście, odmieni ją, rozgrzeszy... 
Czy będzie w stanie się zakochać? A może to tylko pozory sprytnie zaplanowanej gry, którą toczą oboje od kilkunastu lat...

Tomasz, wybraniec Boga. Głosi Jego słowo. Słucha i rozgrzesza wiernych. Ale pojawia się pytanie, czy na pewno jest takim człowiekiem, jakim widzą go inni? Czy nie jest większym grzesznikiem od nich wszystkich razem wziętych? Czy wykorzystując swoją władzę, spełnia wszystkie swoje zachcianki, boleśnie krzywdząc innych? 
Czy to on skrywa najbardziej mroczny sekret?

Ta piątka oraz ich losy są dość charakterystyczne. Ich życie tworzy powieść bardzo odważną,  kontrowersyjną. Niektórych czytelników może zbulwersować, zniesmaczyć. Innych zaskoczy, ale nikt nie przejdzie obok tej historii obojętnie. Mocno nadszarpnie Wasze emocje. 
Żądza, wina,  kara, zemsta, pożądanie, brak poczucia moralności... Łamanie przez ludzi świętości. 
Do czego są zdolni, aby zdobyć to czego najbardziej pragną? 
To co wydaje się nam sprawiedliwe, dobre i piękne w tej powieści może okazać się złe.
Autorka ukazuje najbardziej mroczną naturę ludzką. W niektórych momentach przekracza granicę dobrego smaku. Okrucieństwo uderza w czytelnika!
To pierwotne instynkty rządzą bohaterami. Nie potrafią ich ujarzmić. 
Dlaczego? Czy to trudne dzieciństwo będzie odbijało się na ich zachowaniu? 
Czy to ono stało się przyczyną tego, że stali się amoralni? Czy to dlatego stali się socjopatami, którym wszystko uchodzi na sucho?

Książka podzielona jest na rozdziały. Poznajemy w nich skrywane przed światem intymne myśli i pragnienia każdej z postaci. 
W początkowej części panuje mały chaos. Autorka wprowadzając, przestawiając nam naprzemiennie  bohaterów ukazuje ich zachowanie, ale przez długie fragmenty tekstu nie wiemy  kogo z nich ten opis dotyczy. Zapewne celem Tatiany Jachyry było nanieść maksymalną tajemniczość, stopniowo przedstawiając każdą z postaci, ale to domyślanie się przeszkadzało mi w odbiorze powieści. 
Druga cześć lektury bez zarzutu. Czytałam ją z zapartym tchem. Nie byłam w stanie się od niej oderwać.
 Od chorych zachowań bohaterów. Od znalezienia odpowiedzi, co jeszcze mogą zrobić, co ich spotka, co połączy, a co rozdzieli...
Od ofiar i katów. Od ich namiętności i natręctw.

"Wieczerza" szokuje między innymi łączeniem elementów religii z okrucieństwem, barbarzyństwem.  
"Bierzcie i pijcie z niego wszyscy"** oraz "bierzcie i jedzcie z tego wszyscy"** - prosto z ciała ludzkiego...

"Moja kochanka, moja morfina, mój kat..." **

Będzie pułapka, ból, krew i tortury - czyli to wszystko, co można znaleźć w mocnym thrillerze.

Całość powieści oceniam na bardzo dobry z minusem (za chaos o którym wspominałam wcześniej), ale umiejętne połączenie losów wszystkich bohaterów, ciekawe odkrywanie ich sekretów, oryginalność, która mnie zaskoczyła, a przede wszystkim za odwagę przedstawienia naruszenia kwestii świętości oraz ukazania zaburzeń zachowań ludzkich - należy się duży plus.

Jeśli jesteś pełnoletnim czytelnikiem to nie pozostaje mi nic innego jak polecić Ci tę powieść. 
Oceń sam, czy Cię poruszy, zaskoczy a może wzburzy. 
Najważniejsze jest jednak to, że rozbudzi Twoje emocje (nieważne, czy pozytywne, czy negatywne), a to sprawi, że długo o niej nie zapomnisz!
Tym samym skłoni do refleksji.
To Ci gwarantuję!

* informacja z okładki (skrzydełka) książki "Wieczerza" Tatiana Jachyra
** cytaty pochodzą z książki "Wieczerza" Tatiana Jachyra, kolejno strony: 138, 280, 271.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję:

    
Business & Culture - strategie i komunikacja
Wydawnictwu Akurat

56 komentarzy:

  1. Jak wcześniej wspominałam, miałam otrzymać tę książkę do recenzji, niestety poczta zawiniła i przesyłka przepadła. Pisałam drugi raz, ale zero odzewu, więc dałam sobie spokój z tą książką. Widocznie nie było mi dane ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie również zdarzyło się to samo :(

      Usuń
    2. Szanowne Panie, bardzo prosimy o kontakt na blogerzy@muza.com.pl, prześlemy do Pan książki! :)

      Usuń
    3. Jednak warto pisać komentarze ;)

      Cyrysia i Beti G. czekam na Wasze recenzje książki "Wieczerza" ;)

      Usuń
    4. Jaka niespodzianka :) Bardzo się cieszę i już piszę maila:)

      Usuń
    5. @cyrysia: też się cieszę, że będziesz miała okazję przeczytać tę książkę :)

      Usuń
    6. A to Ci niespodzianka :) cudownie ;D

      Usuń
  2. Nie jestem pełnoletnia więc książki raczej nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Obawiam się, że temat wiary połączony z bezgranicznym okrucieństwem, a nawet bestialstwem, nie do końca do mnie przemówi. Choć z drugiej strony, ta powieść, na swój dziwny sposób, fascynuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak nie przeczytasz to się nie dowiesz. ;)
      Jestem pewna, że tę powieść każdy czytelnik inaczej odbierze.

      Usuń
  4. Naprawdę brzmi bardzo MROCZNIE, a co za tym idzie ciekawie :))) i ta okładka, taka dwuznaczna.. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść jest niesamowicie ciekawa. :) Powinna Ci się spodobać ;)

      Usuń
  5. Chętnie się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaka mroczna okładka. Podoba mi się fabuła tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lekko psychodeliczny obraz jawi mi się po przeczytaniu Twojej recenzji. Chętnie popróbowałabym się z tą powieścią :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No może być mocna ... Ja tam bym po nią sięgneła ...

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że chaos był tylko w początkowej części książki, bo to mi przeszkadza. Ale skoro później czytałaś z zapartym tchem, to myślę, że dam szansę tej powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja niepełnoletnia, więc nawet nie podchodzę. Poza tym myślę, że to raczej nie tematyka dla mnie, to naruszanie świętości pewnie by mnie tylko zdenerwowało, a po co mam się niepotrzebnie denerwować? :) Choć trzeba przyznać, że okładka jest w pewien perwersyjny sposób interesująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jednak za kilka lat spróbujesz się z nią zmierzyć :)
      Tak okładka jest w perwersyjny sposób interesująca podobnie jak treść książki :D

      Usuń
  11. Oj bardzo przypadła mi ta pozycja do gustu. Aż się uśmiecham na samą myśl, bo czasami lubię taką mroczność. Już leci na LC :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) Mam nadzieję, że książka wkrótce wpadnie w Twoje ręce ;)

      Usuń
  12. No proszę, jak ładnie napisałaś o tej książce. :) Jednak dalej mnie do niej nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie jednak odstrasza ta książka.
    Nie wiem czemu,po prostu się jej boję xD

    OdpowiedzUsuń
  14. Od początku ta książka mocno mnie zainteresowała.
    Stworzyłaś naprawdę ciekawą recenzję, po której już wiem, że kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie wiedziałam czego mogę się spodziewać się po tej książce biorąc ją do ręki. Jestem zadowolona, że się na nią skusiłam. Ma coś w sobie! :) Na pewno jest oryginalna - nie spotkałam wcześniej z taką fabułą ;)
      Dobrze, że też kiedyś ją przeczytasz :)

      Usuń
  15. Nigdy nie zwracałam uwagi na tę pozycję. Stwierdziłam, że to nie dla mnie, ale teraz po przeczytaniu Twojej opinii myślę, że mogłaby mi się spodobać. Pomyślę o niej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że moja opinia przekonała Cię do poznania tej książki. :)
      Wydaje mi się, że warto ją przeczytać i dowiedzieć się jakie wrażenie na Tobie zrobi :)

      Usuń
  16. Bardzo mnie zaciekawiłaś i nawet ten chaos mnie nie odstrasza.
    Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy :)
      Autorka miała pomysł na odważną książkę i bardzo dobrze go wykonała. :)

      Dziękuję bardzo! ;)

      Usuń
  17. Ci bohaterowie jakoś do mnie nie przemawiają :) ale dam szansę tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Ci proponuję, abyś dała jej szansę, bo chętnie bym przeczytała Twoją opinię ;)

      Usuń
  18. Jakoś tak... dziwnie psychiczna wizja tej pozycji przede mną się jawi. Mimo twojego zachwalania, nie specjalnie mnie do niej ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mimo, że jestem pełnoletnia, to chyba jakoś szczególnie nie zależy mi na tej pozycji, ale mam do niej mieszane uczucia, ciekawi mnie, ale jednocześnie trochę się jej boję, więc może jeszcze się przekonam i przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka budzi skraje uczucia, zarówno przyciąga i odpycha - tym samym fascynuje. :) Wiem, że każdy, kto się na nią zdecyduje inaczej ją odbierze. I to jest w niej najlepsze. ;)

      Usuń
    2. Może, więc się zdecyduję, ale to dopiero w wakacje :D

      Usuń
    3. Cieszę się, bo jestem bardzo ciekawa jak Ty ją odbierzesz. :)

      Usuń
  20. Pierwsze słyszę o książce. Rzeczywiście te skrajności bardzo pociągają :) Dlatego jak będę miała okazję, to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nominowałyśmy Cię do Liebster Blog Award.
    http://wonderlandof-books.blogspot.com/2014/04/liebster-blog-award2.html

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetna recenzja i chociaż początkowo wahałam się, czy to książka dla mnie, to teraz czuję, że chyba dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję
      Warto dać jej szansę i się przekonać, czy Ci się spodoba :)

      Usuń
  23. Jestem bardzo ciekawa tej książki, mam nadzieje, że mnie zaskoczy. ;p

    OdpowiedzUsuń
  24. wcześniej nie słyszałam o tej książce. Myślę że jak mi wpadnie w ręce to nie wypuszczę jej póki nie przeczytam;)

    OdpowiedzUsuń

Proszę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza :) Dziękuję! :)