piątek, 13 maja 2016

"Ebola. Tropem zabójczego wirusa" David Quammen


"Ebola. Tropem zabójczego wirusa"
Autor: David Quammen
Wydawnictwo: MUZA SA
Data wydania: 10 lutego 2016
Liczba stron: 256
Moja ocena: 6,5/10, czyli dobra z plusem


David Quammen jest pisarzem i dziennikarzem który często podróżuje do najdalszych zakątków Ziemi. Pisze dla różnorodnych periodyków; między innymi dla "Harper's", "The Atlantic", "New York Times", jest także stałym współpracownikiem "National Geographic". Quammen zdobył uznanie jako autor książek naukowych i dotyczących historii naturalnej i także kilku powieści z pogranicza przyrody i medycyny. Potrafi w zajmujący sposób przekazywać wiedzę, co umożliwia czytelnikowi zrozumienie mechanizmów funkcjonujących w środowisku naturalnym, m.in. przełamywanie bariery międzygatunkowej przez wirus, np. przenikanie chorób ze zwierząt na ludzi i odwrotnie. *


Do tej pory reportaże raczej rzadko trafiały w moje ręce, ale planuję to zmienić. Sięgnęłam po książkę "Ebola. Tropem zabójczego wirusa" Davida Quammena, bo tak szczerze to bardzo mało wiedziałam o tajemniczej chorobie, która atakuje ludzi i zwierzęta na odległych kontynentach. A przyznaję, że chciałam troszkę uzupełnić swoją wiedzę w tym temacie. 
Sięgając po taką literaturę zawsze mam pewne obawy, że będę mieć do czynienia tylko z suchymi faktami, które w znacznej mierze charakteryzują się statystykami i datami,  ale po zapoznaniu się z rekomendacją Waltera Isaacsona - cytuję: "Przerażający i fascynujący majstersztyk; reportaż popularnonaukowy, który czyta się niczym kryminał"  - byłam przekonana, że warto przeczytać książkę Davida Quammena i zapewne nie będzie to nużąca lektura. 
Czy oby na pewno moje przeczucie się sprawdziło?

Głównym celem autora książki jest poszukiwanie rezerwuaru (nosiciela) wywołującego zakażenie wirusem ebola. Quammen pojawia się w miejscach w których wirus eboli atakował, analizuje ich odległości oraz czas w którym pojawiała się kolejna epidemia. Prowadzi rozmowy z ekspertami zajmującymi się zjawiskiem, a także z mieszkańcami wiosek afrykańskich, którym udało się przetrwać wśród piekła atakującej eboli. Ludzi, którzy widzieli jak ich najbliżsi konali w potwornych katuszach. 

Ebola jest zoonozą, czyli chorobą odzwierzęcą przenoszącą się na ludzi. Objawy choroby pojawiają się od dwóch dni do trzech tygodni od zakażenia wirusem. Choroba zaczyna się od gorączki, której najczęściej towarzyszy ból głowy i mięśni, wymioty, biegunka, przekrwienie białek oczu, czkawka, wysypka. 
Gorączka krwotoczna eboli pojawia się nagle, zbiera obfite żniwo i równie szybko znika... 

Ciekawe i jak różne od  naszych są spojrzenia / wierzenia ludów afrykańskich, które dopatrują w chorobie najokrutniejszej kary za złe zachowania jednostki.

David Quammen przeprowadza także rozmowy z ludźmi, którzy mając styczność z wirusem - przeżywają jedne z najgorszych chwili w życiu w oczekiwaniu na objawy atakujące ich organizm (wirus może dać o sobie znać dopiero po paru tygodniach od zarażenia). Objęci kwarantanną oczekują na "wyrok".
Są to naprawdę bardzo przejmujące, chwytające za serce opowieści.  

Autor w swojej krótkiej książce (którą bardzo dobrze i szybko się czyta) opisuje nam warunki w jakich rodzi się wirus i ukazuje zagrożenie jakie z sobą niesie. Wszystko opisane jest w dość przystępny sposób. Początkowo autor utrzymuje chronologię, aby przedstawić nam rejony i czas wystąpienia siedlisk eboli, ale później przez moment jest troszeczkę chaotycznie, a wiąże się to z "przeskokami" z jednego miejsca na drugie.
Jesteśmy świadkami kontrastu między udzielaną pomocą medyczną na poszczególnych terenach w których pojawił się wirus eboli, spowodowanych między innymi biedą. 
Z książki dowiadujemy jakie kroki są podejmowane (między innymi prace nad szczepionką), aby się chronić się przed tą tajemniczą, zabójczą chorobą.  
David Quammen uzmysławia nam również jakie niebezpieczeństwo wiąże się z innymi przerażającymi chorobami odzwierzęcymi, które grożą nie tylko epidemiami, a wręcz pandemiami.   

"Ebola. Tropem zabójczego wirusa" to bardzo wartościowa książka dzięki której zdobyłam wiele cennych informacji. Skłoniła mnie do wielu przemyśleń i tak bardzo zainteresowała tematem, że nabyłam powieść "Strefa skażenia" Richarda Prestona o podobnej treści (Quammen nawet o niej wspomina w swojej pozycji).

Książkę Davida Quammena polecam osobom zainteresowanym! 

* informacja jest zaczerpnięta z okładki książki "Ebola. Tropem zabójczego wirusa" Davida Quammena oraz z http://muza.com.pl/

Za możliwość przeczytania książki dziękuję

18 komentarzy:

  1. Myślałam, że będzie trochę lepsza, ale i tak bardzo chciałabym ją przeczytać i wyrobić sobie własną opinię ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tematyka książki nie wzbudziła zbytnio mojego zainteresowania, dlatego jednak odpuszczę ją sobie.

    OdpowiedzUsuń
  3. moje klimaty;D lubię czytać o wirusach

    OdpowiedzUsuń
  4. To kompletnie nie dla mnie ;/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja pewnie też dowiedziałabym się z tej książki dużo ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie trafiłam nigdzie wcześniej na ten tytuł a zapowiada się interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niedawno czytałam o eboli książkę polskiego autora. Chętnie przeczytam i tę pozycję, z pewnością uzupełnie wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  8. myślę, że dobrym pomysłem jest uzupełnienie wiedzy o takim wirusie, dodatkowym plusem jest to, że książka ma przystępny język. kiedyś może się za to zabiore:)

    całuję, Pats
    http://zapiskizgredka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. A myślałam, że to thriller medyczny. Na taki reportaż też bym się skusiła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam - całkiem przyjemny i lekki reportaż!

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem spasuję. To kompletnie nie moja historia ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. widziałam tą książkę w księgarni, jednak to nie moja bajka

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak mam być szczera, to też niewiele wiem o eboli. Wstyd może... Po książkę raczej nie sięgnę, ale cieszę się, że Tobie się podobała i wyniosłaś coś z jej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książkę mam, ale póki co nie czuję ogromnego przyciągania...

    Przybywam Cię zaprosić do konkursu - ponad 20 książek do wygrania - wiele hitów! :)
    http://czytelnicza-dusza.blogspot.com/2016/05/wielki-urodzinowy-konkurs-4-lata-bloga.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie ten temat niesamowicie ciekawi,więc z wielką chęcią przeczytałabym tę książkę :) Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam już co nieco o eboli, ale kolejna dawka wiedzy na jej temat nikomu nie zaszkodzi. Mam nadzieję, że ta książka trafi kiedyś w moje ręce. :)
    Pozdrawiam!
    #Ivy z Bluszczowych Recenzji

    OdpowiedzUsuń
  17. Ooo to jest ksiażka dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Widać, że z książki można się przede wszystkim dużo dowiedzieć, a to już ogromny plus. Jak będę miała okazję, przeczytam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Proszę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza :) Dziękuję! :)